MOŽNOSTI ŘEŠENÍ BOČNÍCH STĚN
HORSKÁ CHATA INSPIRACE
SATARÉ CHATY
ROLBA
K čemu vlastně slouží rolba? Přejít přímo na fotky
Pokud jste byli někdy lyžovat v některém lyžařském středisku (ať už v Čechách nebo v zahraničí), jistě jste si všimli, že po ránu bývají sjezdovky proužkované. Tento "manšestr" je dílem rolby (neboli sněžného pásového vozidla) a krásně se na něm lyžuje. Když naopak odpoledne sjezdovku opouštíme, bývají na nich (především v Čechách) boule, koryta a ledové plotny. Když odpoledne po ukončení provozu vyrazí na sjezdovky rolby, za několik hodin sníh vyhrnou z okrajů zpátky na sjezdovky, rozhrnou boule a vyplní sněhem koryta vybroušená lyžaři. Frézou potom rozbijí led a načechrají sníh a nakonec sjezdovku uhladí.
Z čeho se rolba skládá?
Úplně vpředu se nachází radlice, ta slouží především k rozhrnování sněhu. Dá se s ní pohybovat nahoru a dolů, do stran a krajní části lze naklopit více nebo méně dopředu. S pomocí radlice se dají také přemisťovat různé věci (např. sněžná děla) nebo je možné ji z rolby odmontovat a nahradit třeba ramenem pro úpravu u-rampy. Další důležitou součástí, pomocí které rolba jezdí, jsou kola. Rolba má na každé straně pět klasických kol a šesté ozubené, které se nazývá rozeta. Protože by se ve sněhu rolba bořila, má na kolech natažené pasy. Ty se skládají z hliníkových nebo ocelových lišt spojených gumovými pásy. Na konci rolby se nachází fréza, která má za úkol narušovat ledové plotny a načechrávat sníh. Lze ji více nebo méně přitlačit ke sněhu a u některých typů se dá natočit do směru jízdy (např. v zatáčkách). Frézu je možné odmontovat, čehož se využívá například při rozhrnování hromad technického sněhu. Součástí krytu frézy je i umělohmotný element s proužky na spodní straně, kterým se sjezdovka uhlazuje. Celou rolbu ovládá řidič ze své kabiny, kde má kromě pohodlného sedadla a výkonného topení spoustu páček, tlačítek, přepínačů a kontrolek.
Některé rolby mají ještě naviják s lanem, na jehož konci je ocelový hák. Ten se používá na příkrých svazích, kde se rolba nahoře hákem zachytí do oka z ocelového lana zabetonovaného v zemi a jistí se tak proti sklouznutí po sněhu nebo se cestou nahoru přitahuje.
Rolby určené k úpravě běžeckých tratí mají za frézou přívěs s lyžinami, který tvoří stopu.
Existují i rolby určené pro dopravu osob nebo nákladu v zasněžených oblastech, ty mají potom za kabinou řidiče zavazadlový prostor nebo kabinu pro přepravu osob s lavicemi a zpravidla nemívají radlici, frézu ani naviják.
Rolbu lze využívat i v létě s pomocí jiných přídavných zařízení, například k sekání trávy, jako bagr, nakladač, kombajn nebo k úpravě písčitých pláží. Při práci na trávníku je vhodné použít gumové pasy aby byla rolba lehčí a nebořila se do hlíny.
Rolba v číslech (rozměry, váha, rychlost, cena...)
Rolby se vyrábějí v různých šířkách (cca od 2,5 do 5,5 metru) podle využití - pro běžecké tratě stačí užší rolba, stejně tak jako bude užší ta, která projíždí po lesních cestách nebo mezi podpěrami vleků. Délkarolby včetně radlice a frézy bývá 8 - 10 metrů, z čehož přídavná zařízení (radlice a fréza) měří něco málo přes dva metry. Výška je potom kolem 3 metrů. Váha se pohybuje cca od 1,5 do 11 tun. Maximální rychlost bývá něco přes 20 km/h a rychlost návinu lana 15 - 17 km/h. Spotřeba paliva je závislá na typu motoru a je opravdu dost rozdílná. Nejúspornější modely mají spotřebu přes 8 litrů za hodinu, ty s nejsilnějším motorem až 20 litrů. Proto musí mít rolba velký obsah nádrže - zpravidla něco mezi 100 a 200 litry. Cena rolby se pohybuje v milionech, za starší rolbu v dobrém stavu zaplatíme přes milion a například novinka od firmy Käsbohrer - Pistenbully 600 - stojí až 8 milionů.
zdroj: http://dzejn.cz/ja/rolby.htm
Žádné komentáře:
Okomentovat